Ja, det er måske lidt fjollet, men nu er det blevet til Gaffelmetoden for mig.

 

Har du tænkt på at få præsenteret formål før mål for dine ansatte?

 

Det var faktisk ikke gået op for mig, hvor vigtigt det egentligt er. Det forstod jeg ikke, før for nogle år siden. Det var, da jeg tilfældigt kom til at nævne for mine handicaphjælpere, at der var et formål med at hente en gaffel.

Sagen er den, at jeg rigtigt ofte selv kan gå ud i køkkenet og hente en gaffel. En enkelt aften valgte jeg dog at bede min hjælper om at hente en gaffel i køkkenet. Nogenlunde sådan her forklarede jeg det til et personalemøde til en ny hjælper; indimellem kan jeg gode bede jer om noget, jeg egentlig godt selv kan.

Det sjove er, at netop den hjælper, der havde hente den gaffel, havde undret sig lidt over det. Men som hun så fint sagde: Tina, jeg ved jo, at der altid er en grund til det, du beder om. Det at hun undrede sig, fik mig til at tænke. Jeg havde ikke fået gjort formålet klart. Jeg havde brug for, at hun hentede den gaffel til mig lige netop den aften. Jeg kunne nemlig mærke, at jeg ellers ikke kunne holde til at gå ned i den anden af huset og putte børnene.

Det gav nærmest et sus af aha-oplevelse gennem resten af de ansatte.

Nu forstod de formålet for første gang igennem alle de år, de havde været ansat hver især. De har siden sagt, at det også betød meget for deres andre arbejdsopgaver. Derfor tænker jeg på en gaffel, når jeg tænker over, om jeg har fået gjort formålet klart for mine ansatte.

Ofte snakker vi målsætninger med vores ansatte. Selv når man arbejder med Mission og Vision har jeg oplevet, at der er meget lidt fokus på formålet.

 

Jeg har førhen altid tænkt, at mine ansatte skal kunne stole på, at jeg træffer de rigtige beslutninger på mine egne og på deres vegne.

Ja, bevares. Det tror de fint på, og vi har det super sammen. Men idet, at jeg gik et skridt længere og forklarede dem formålet og dermed det længere perspektiv, som de ikke kunne vide/se, så ændredes deres arbejdslyst sig.

Jeg forestillede mig ikke, at tingene kunne blive endnu bedre. Men nu ved jeg, at det kan det altid!

 

Lad os omsætte Gaffelmetoden til noget, du bedre kan spejle dig i.

 

Hvis du fx er ansat i en større virksomhed, så har du nok brug for at lære de ansatte bedre at kende. Jeg siger ofte til en ny ansat, at jeg gerne vil vide, hvor lang tid, han/hun skønner at tage om at udføre forskellige opgaver. Men jeg husker også at nævne, at jeg spørger ind til det for at fordele arbejdsopgaverne bedst muligt mellem mine ansatte. Hvis én nu tager en time om en opgave, mens en anden kun bruger en halv time på, så er det rart at vide. Jeg tænker der dels, at det kan være praktisk skørt, hvis jeg lader den ansatte om det, når det tager en time for ham/hende. Men derudover tænker jeg også, at den længere tid måske dækker over, at det er en opgave, den ansatte ikke er så vild med. I så fald udnytter jeg, at jeg har flere ansatte i mit team. For alle er heldigvis så forskellige, at det der føles svært og langtrukket for én ansat, kan være en skøn opgave for en anden.

 

Det kan også være, at du ved, at alt på kontoret skal ligge på en helt særlig måde, inden man tager hjem, fordi det ellers giver andre problemer. Måske ved du, at den næste der skal ind på kontoret er af den type, der bliver forvirret over, at tingene ligger forkert. Det kan også være fordi du ved, at I får vigtigt kundebesøg eller rengøring.

Husk på, at du som leder skal have det store overblik og huske at løfte sløret for, hvorfor tingene skal være på en bestemt måde.

Få fortalt hvorfor den gaffel er så vigtig…

 

 

Vil du inspireres af andre af mine arbejdsledererfaringer, så læs andre blogindlæg.

 

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *