Man er aldrig bedre end det svage led

 

Du har sikkert hørt det mange gange, at man aldrig er bedre end det svage led. Men hvis du ikke ved, hvordan du skal hjælpe ’det svage led’, så opgiver du måske helt ævred?

 

Hvad er det svage led? Helt lavpraktisk kunne det fx være den, der bliver oftest sygemeldt. Det kan også handle om mistrivsel, voksenmobning og dårlige samarbejdsevner. Men lad os for nu tage et kig på den store årsag til sygefravær.

 

Stress er den største grund til sygemelding iflg. FOA.

 

Langt størstedelen af FOAs medlemmer vurderer, at deres helbred er godt eller nogenlunde godt. Til gengæld forventer hvert femte medlem ikke at kunne arbejde, til de når folkepensionsalderen. Det viser en undersøgelse, som FOA har udført blandt medlemmerne i Forbundets medlemspanel. I alt 2.408 medlemmer deltog i undersøgelsen.

 

Okay, så 22 procent er altså helt uenige i, at de kan arbejde til de når folkepensionsalderen. Derfor vil jeg igen slå et slag for at vi skal være bedre til at hjælpe hinanden til mere trivsel. I og med stress er den største årsag til sygemeldinger på arbejdspladsen, er det det vi her skal snakke om.

 

Det er okay at have travlt i en kortere periode uden straks at panikke over det – det gælder både travlhed hos dig selv og din kollega.

Men oplever du, at di kollega reagerer anderledes, end han/hun plejer, så skal du gribe ind, når det står på i længere tid. Det kan være, du oplever, at din kollega husker dårligere eller er mere ukoncentreret.

Det er meget svært som stressramt selv at se symptomerne. Derfor kan du være en vigtig brik for din kollega, når du kender til og agerer på tegnene.

 

 

Her er syv gode råd, du som kollega skal være obs på:

 

1. Manglende arbejdsglæde

Virker din kollega mindre glad på arbejde, kan det være tegn på stress. Hvis din kollega ikke længere kan se pointen i sit arbejde, mister denne sin kontrol og kan derved let komme i en stresstilstand.

2. Mister hurtigt overblikket

Virker din kollega forvirret og langsommere, bør du være ekstra opmærksom. Når vi er stressede, mister vi nemlig hurtigt overblikket, og opgaver, som vi har løst 100 gange før, kan vi lige pludselig ikke huske, hvordan man løser.

3. Manglende engagement og overskud

Opleves din kollega mindre engageret i en længere periode, kan det være tegn på, at din kollega ikke længere har overskud til andet end det allermest nødvendige – og det kan være en indikation på stress.

4. Manglende vilje til at samarbejde eller højere tilbøjelighed til at optrappe konflikter

Når vi er stressede, er kroppen biologisk set klar til kamp, og det betyder, at vi er mere pirrelige og lettere bliver irritable. Derfor kan det være et tegn på stress, når den ellers så venlige og åbne kollega kommer med spydige kommentarer til sidemanden eller udtrykker modvilje mod arbejdsprocesserne.

5. Brok

Er der kommet særligt meget brok over ledelsen fra din kollegas skrivebord på det seneste? Eller over helbredet, dårlig søvn eller hovedpine? Brok, der ikke plejer at være der, kan ligesom manglende vilje til at samarbejde være et tegn på, at man er stresset.

6. Misbrug

Stress øger allerede eksisterende symptomer, og hvis man i forvejen har tendenser til en form for misbrug, vil også denne vokse under stresstilstanden. Det gælder, uanset om stimulansen hedder alkohol, spil, mad eller shopping. Vær derfor opmærksom på, om din kollega øger sit forbrug af stimulanser.

7. Højt sygefravær

Når vi er stressede, oplever vi symptomer, der let kan forveksles med almindelige sygdomme, og som holder os hjemme under dynen. Vi får også et øget behov for at gøre vores verden mindre og uforstyrret, og den ro finder mange derhjemme. Derfor vil en stresset kollega ofte have et højere sygefravær, end han eller hun havde, inden stressen brød ud. Netop højt sygefravær er en af de ting, som Arbejdstilsynet kigger efter, når de skal vurdere det psykiske arbejdsmiljø.

 

 

Her er den efterspurgte uddybning

 

Hvis I har en stresspolitik allerede, er det selvfølgelig den, du skal følge. Dette kan blot være en ekstra inspiration.

Der har været efterspørgelse på, at jeg kom med nogle gode råd til dette emne. Derfor har jeg dykket ned i mine noter fra min tid som arbejdsmiljørepræsentant.

Du vil komme til at se flere af denne slags blogindlæg her de næste uger. Derudover har jeg også lavet et helt onlinekursus ’Sådan undgår du stress’, som måske kan være relevant for jer.

 

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *