UNDGÅ AL DEN LØGN!

SYV TIPS TIL ÆRLIGHED I DEN SVÆRE SAMTALE

Det usagte er sommetider det, der siger mest.

Du kender nok godt selv den usikkerhed, du oplever, når noget forties. Det skaber ikke den store arbejdslyst. 
Dine ansatte mærker det også, hvis du tilbageholder informationer. Du har sikkert gode grunde som, at du vil beskytte dem.
Din tavshed virker bare modsat. Det gør utryg ikke at vide besked. Synes du, det er svært at opretholde den gode dialog, når et tungt emne skal op?

 

Lad os antage, at du skal fyre en medarbejder, fordi det ikke går så godt med medarbejders kompetencer eller pga. firmaøkonomien.

 

HER ER SYV TIPS TIL ÆRLIGHED I DEN SVÆRE SAMTALE:

 

💡 hav øjenkontakt og et venligt smil

💡 Start med at sige noget positivt om den ansatte

💡 Tal stille og roligt samt tydeligt, så den ansatte er med på, hvad du vil tale om. Bevar roen i både stemme og krop, så den ansatte føler tryghed, selvom han/hun måske bliver frustreret undervejs.

💡 Det er ok at sige venligt, hvis du synes, det er svært at samarbejde – sig evt. ”jeg føler ikke, vi kommer meget længere” Klare beskeder opleves positivt, når de er sagt i roligt leje.

💡 Brug ansattes egne ord, når du samler op på, hvad du mener, han/hun har sagt. Så føler den ansatte sig hørt, og I får en bedre dialog

💡 Afrund samtalen med klare aftaler om, hvad der nu skal ske. Hvad skal du gøre? Hvad skal den ansatte have gjort og til hvornår. Husk på, at du har overblikket, hvorimod den ansatte sikkert har en masse følelser der kommer til at fylde mere end jeres aftale.

💡 Drøft forløbet med en kollega eller ven. Husk blot din tavshedspligt. Skriv gerne med, hvad der gik godt og mindre godt. På den måde passer du også bedre på dig selv og forbereder dig på næste svære samtale.

 

Giv evt. også din ansatte adgang til kursus der letter den svære samtale.

Har din virksomhed oplevet sygemelding, stressede medarbejdere eller travle perioder? Med et medlemskab i Campbell.dk Skolen tager du hånd om dine medarbejdere og fremmer trivslen på arbejdspladsen.

Dine medarbejdere får konkrete redskaber til at skabe kontakt med sig selv, lære at forstå egne følelser og grænser. På den lange bane hjælper det din virksomhed med at:

  • Forebygge sygemeldinger i din virksomhed
  • Opnå større fastholdelse af medarbejdere
  • Skabe større arbejdslyst og trivsel
  • Få styrket socialt sammenhold i din virksomhed
  • Forbedre trivsel og arbejdslyst
  • Inkludere medarbejdere efter sygdom
  • Sparre tid og penge

 

Måske vil du også finde dette indlæg interessant; Kommunikere ærligt.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *