fbpx

Tab tre kilo bekymringer midt i julen

Forestil dig dit livs mest rolige december

Haps redskaberne til at lære at flytte fokus. Tjek min helt nye digitale julekalender!

Her får du hver dag op mod jul nogle af mine allerbedste råd til, hvordan du højner glæden i dit liv.

Klik på kalenderlågen for indeværende dag. Klik dernæst på den røde knap ‘juleråd’. Den skifter til gul farve og åbner op for et godt kærligt råd til DIG midt på siden i en boks for sig selv.

Jeg ønsker, det giver dig redskab til en varmere kærlig og rolig jul!  Fra mig til DIG!<3

Juleråd

Husk du er piloten i dit liv. Dette kræver, at man aktivt vælger både til og fra i sit liv. Bliv bevidst om dine styrker/svagheder og tag styring over dine tanker. Så får du også styr på dit liv.

Husk at lave realistiske mål for hvad du kan nå, især i juletiden. Stop inden det bringer dig smerte. Så sæt målene lavt og fokuser på hyggen.

Styrk din energi. Det er nemt at opleve, at du ikke når alt det, du gerne vil. Men husk at ros dig selv for det, du faktisk når. Prøv derfor en omvendt huskeliste, hvor du skriver tingene op, som du får dem fuldført.

Få den vigtige søvn, især her op til julen. Det forbedrer dine chancer mod sygdomme og stress.

Find ud af hvordan du oplader energien. Mange gør god brug af lyd eller manglen deraf til at finde ro. Prøv at bruge ørepropper eller et stille rum til at lukke dig selv inde i stilheden, eller brug lyde til at skabe ro omkring dig – fx lyden af regn eller skovlyde.

Al aktivitet kan hjælpe på en bedre dag. En simpel gåtur kan løfte stemningen. Bare sørg for at lægge nydelse ind i din hverdag.

Brug ikke dine pauser på mobilen eller sociale medier. Du er meget mere værd end det.

Husk at julen er en tid for smil og glæde. Så tænk på hvem dine bedste legekammerater er eller find på nogle nye fjollede ting at lave, så du kan få noget smil og glæde ind i julen.

Med overblik opnår du mere indre ro. Planlæg din kommende uge grundigt og den kommende uge en smule. Sæt forventningerne lavt til, hvad du kan nå på en uge. Opsæt sluttidspunkt på møder og lav ’måske-aftaler’, så du ikke stresser.

Der er en helt særlig ro i naturen der beviseligt gør dig sundere. Uanset om du nyder sneens dæmpende tæppe eller regnens rytmiske trommen, så prøv at gøre det ude blandt naturen.

Julen kan nemt bringe nogle tunge skyer. Prøv at skrive de sorte tanker ned og øv dig i at gøre dem lysere.

Sæt noget højt glad musik, måske en julejingle i denne juletid eller bare en fjollet ringetone på din telefon. Lad dig selv deltage i glædens fest.

Hjælp andre og så hjælper du dig selv. Det er hjertet i juletiden. Giv en siddeplads i bussen til en, der trænger til den eller hold døren for en af de fortravlede. Husk at give dig selv lidt ekstra tid. Så du har tid til dem omkring dig.

Mange har en travl hverdag, men for at undgå stress er det vigtigt at skabe struktur i hverdagen, hvor der er indlagt DIG tid. Prøv at give dig selv en ’time out’, hvor du ikke skal tage stilling til noget. Brug meditation til at mærke dig selv igen.

Hvis du vil være piloten, skal du blive ved med at tage aktive valg for at forbedre dit humør og din sindsro. Du kan kun opnå frihed og indflydelse gennem bevidste handlinger. Så prøv i dag at tage en bevidst handling om noget, der kan bringe dig glæde, som fx at hjælpe din nabo, en du har kær eller en helt fremmed.

Husk smilet. Dette smitter både andre, men det smitter også dig selv og det kan kun hjælpe.

Find et trygt sted at lukke verden ude. Få fokus på dit åndedræt. De fleste glemmer at trække vejret på en beroligende måde. Fokus på din vejrtrækning kan gavne både dit sind og din krop.

Det at hjælpe gør een glad. Så hjælp dem omkring dig, men husk du kan også sprede glæde ved at tage imod hjælp.

For at lette trykket omkring dig hjælper det at finde ro. En af de ting der kan hjælpe, er at finde en tung dyne eller mange dyner der kan tynge dig ned. Det kan hjælpe med at finde ro selv i den travle juletid.

Fortæl andre hvordan du har det.

Find de gode minder frem. Disse mørke tider kan godt bruge lidt hjælp til at huske, at der er gode grunde til smil og kærlighed. Find gamle minder frem eller lav nogle nye. Minder kan hjælpe til at løfte humøret, når tankerne er mørkest.

Husk at koble af – træk vejret roligt og helt ned i maven. I stedet for en rygepause, så tag en luftpause, hvor du lader dig selv være til stede.

Bring gerne afslappende hjælpemidler ind blandt andet med massage eller bare en kop te.

Mangler du ro og fokus på juledag eller enhver anden dag, så prøv denne øvelse. Se dit mål om fx en rolig juledag for dig. Træk vejret dybt og luk dine øjne. Færdiggør så denne sætning: Når jeg tænker på en god juledag, så ser/føles/mærkes det som… . Brug gerne dine sanser og tænk gerne højt. Jo mere virkeligt det føles, jo bedre

Tak til Alberte Freiheit for fine illustrationer, og ikke mindst til Kristian Dragsbæk Schmidt Thomsen for den flotte digitale kalender. Grafik derudover har jeg selv lavet med glæde og spænding 😉

Scroll to Top