Tænker du ofte over, hvordan du kan få dine medarbejdere til at trives? Det er muligt, at de allerede har det ’ganske fint’ på jeres arbejdsplads, men få og små initiativer kan gøre en stor forskel.

Faktisk kan I gå fra ’ganske fint’ til ’godt’ – eller måske ’fantastisk’ ved at bruge de følgende tips. Trivsel er essentielt, og du får her 5 gode råd til medarbejdertrivsel, som du nemt kan implementere med det samme.

Medarbejdertrivsel – løsningerne er ikke et quickfix

Inden du læser de 5 gode råd til medarbejdertrivsel, så bør du forberede dig på, at medarbejdertrivsel kræver tid, pleje, forståelse og tålmodighed.

Der hersker ingen tvivl om, at du kan rykke på dine medarbejderes arbejdsgejst, motivation og arbejdslyst fra dag til dag. Men at sørge for at de trives – på den lange bane – dét kræver vedholdende arbejde.

Gode råd til medarbejdertrivsel

Hvis du allerede nu ved, at du får brug for en hjælpende hånd til at øge trivslen blandt dine medarbejdere, kan du se mere om, hvordan du kan få hjælp lige her. Et online kursus om arbejdsgejst kan gøre en stor forskel.

1 Vær nærværende og skab tillid til dine medarbejdere

Privatlivet påvirker arbejdslivet, og arbejdslivet påvirker privatlivet. Dine medarbejdere er blot mennesker, ligesom du er. Derfor skal du sørge for at være nærværende overfor dem.

Du kan være nærværende ved at fokusere på gode dialoger, hvor medarbejderne føler, at de både kan dele deres private- og arbejdsmæssige udfordringer.

Dialog skaber tillid, og tillid skaber trivsel.

2 Undgå at presse dine medarbejdere

Hvis du lægger for stort et pres på dine medarbejdere, kan de hurtigt komme til at føle, at de har for meget at se til. Sørg for, at der er en god balance mellem, hvad der forventes og hvad der kræves af dem.

Driver I en virksomhed, der arbejder med vigtige deadlines på projekter, skal der måske afsættes ressourcer til pauser og afbræk undervejs i projektet. Sørg også for, at der er en gulerod efter deadlinen.

3 Italesæt og løs problemer hurtigt

Det er dit ansvar som leder at hjælpe en medarbejder, hvis du ser, at vedkommende ændrer humør eller adfærd. Dette råd stemmer godt overens med det første råd, jeg gav i dette indlæg.

Brug den tætte dialog til at løse problemet, og sørg for at italesætte problemet overfor andre medarbejdere, hvis det er nødvendigt.

Når du træder til og hjælper en medarbejder med et problem, vil det med garanti gavne personens trivsel.

4 Forandringer og trivsel skal tales om

Uanset hvordan situationen er på jeres arbejdsplads, er det altid relevant at spørge dine medarbejdere om, hvordan de har det.

Står I overfor en forandring – af større eller mindre karakter – skal den italesættes. Når du italesætter en forandring, både før, under og efter, mindsker det bekymringerne blandt medarbejderne.

De fleste ansatte trives, når de ved, at de også har et job at stå op til i morgen.

5 Feedback – ris og ros

Har I afsluttet et projekt? Har I leveret en stor ordre? Har I rettet mindre fejl for en kunde? Som leder kan man nemt glemme at rose, hvis en medarbejder gør det godt. ”Personen gjorde jo blot sit arbejde.” Men positiv feedback skaber motivation og trivsel! Sørg for at give ros, når et stykke arbejde er håndteret godt.

Omvendt har ledere langt nemmere ved at komme med negativ feedback, når en opgave er løst mindre godt. Der kan være mange årsager til, at arbejdet indeholder fejl og mangler. Derfor skal du som leder være åben overfor, at fejl kan forekomme.

Sker der en fejl, så sørg for at give feedback til medarbejderen. Italesæt fejlen professionelt og i en ordentlig tone – med det formål, at den ikke sker igen.

 

Hvis du har læst dette blogindlæg til ende, vil du måske også finde dette indlæg spændende; Syv tips til ærlighed i den svære samtale.

 

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *