fbpx

Krifas Videnscenter for God Arbejdslyst – syv punkter om arbejdslyst

Print Friendly, PDF & Email

Har du set Krifas Videnscenter for God Arbejdslyst?

De har forsket i, hvad der giver os mest mulig arbejdslyst.

Her har jeg delt de syv punkter op med en lille dagligdagsvinkel på hver af dem.

 

Giver dit job mening? 🤔

Én af de vigtigste faktorer i at finde arbejdslyst er, at du føler, at dit job giver mening. Det kan både være for dig selv personligt, eller at jobbet skaber mening for andre. 

Hvis du føler, at dit job giver mening på et højere plan, vil du opleve, at det giver værdi til dit liv. Der er forskel på, om du bare møder op og udfører en (for dig) ligegyldig funktion, eller om du føler, at dit bidrag på arbejdspladsen gør en forskel i verden! 

Det kan være, fordi dit job: 

– Bidrager med en funktion, der giver mening til dit eget liv. Måske arbejder du med miljø, som er én af dine personlige værdier. 

– Bidrager til samfundet. Måske arbejder du med infrastruktur, hvor du gør mange danskeres hverdag lettere. 

– Bidrager til virksomheden og beslutningerne her. Måske hjælper dine erfaringer fra produktionen med, at ledelsen kan tage bedre beslutninger. 

– Bidrager til samarbejdet i virksomheden. Måske gør jeres samarbejde i marketing, at I skaber endnu bedre resultater. 

Men uanset din jobfunktion kan det være interessant at reflektere over, på hvilken måde dit job giver mening. 

Så: Hvordan giver dit job mening for dig? 

Mestring i jobbet skaber potentiale for udvikling 💪

Vi har vist alle oplevet at stå over for en opgave på jobbet, som vi ikke helt var rustet til. Gisp. Det gav et sug i maven, tankerne stormede derudaf, og måske tvivlede vi på os selv.

Udfordringer på jobbet kan udvikle os, men på den anden side kan de også tage pusten fra os. Derfor er det vigtigt, at dine arbejdsopgaver har den rette sværhedsgrad for din faglige mestring.

Når du er i den rette balance i forhold til dine arbejdsopgaver, føler du, at du kan klare din hverdag. Måske flyver du endda igennem den. Samtidig har du mulighed for at udvikle dig gradvist.

Hvis opgaverne er for lette, vil du komme til at kede dig. Hvis opgaverne er for svære, vil dit arbejde virke uoverskueligt. Dialogen med din leder og MUS-samtalen er derfor ikke noget at kimse af!

Har du noget at skulle have sagt i dit job? ☝

Med det mener jeg: Har du selv indflydelse på, hvilke arbejdsopgaver du har, og hvordan de er tilrettelagt?

Medbestemmelse i jobbet er en væsentlig faktor for, at du kan føle dig glad og tilfreds i dit job. Hvis du derimod føler, at opgaver og travlhed presses ned over hovedet på dig, så kan du omvendt komme til at blive stresset eller føle afmagt over dit arbejde.

Så mit råd til dig i dag er: Hvis du føler, at din jobbeskrivelse rummer opgaver, du ikke (længere) brænder for, så snak med din chef eller dine kollegaer om at omstrukturere eller bytte. Måske sidder én af dine kollegaer med nogle opgaver, som hun ikke kan lide, men som du hellere vil overtage, og så kan I med fordel bytte.

Hvis der er en opgave (fx at tømme skraldespanden), som alle på kontoret forsøger at undgå, fordi den er træls, så forsøg at uddelegere den, så I skiftes og dermed får nogle ”fridage” fra den trælse opgave.

 

En god kollega er guld værd på de grå dage 🌧

Hvordan har du det med dine kolleger?

Forskning fra fx Krifas Videnscenter for God Arbejdslyst viser, at det vil påvirke din arbejdsglæde negativt, hvis samarbejdet med kollegerne ikke er godt.

Har du det tværtimod godt med dine kolleger både fagligt og socialt, vil du ofte have en følelse af at kunne præstere bedre.

Faktisk er det ikke kun på arbejdsfronten, at vores forhold til kollegerne smitter af. Gode kolleger er også med til at løfte vores generelle tilfredshed i livet.

Så der er slet ingen undskyldninger for ikke at gå ud og være en god kollega allerede i dag!

Hvem skal have et ekstra skud god kollegakarma i dag?

Er work-life-balance en myte? 🤔/Livet er lidt som en apotekervægt, vi hele tiden skal balancere ⚖

 

Vi kender det vist godt, de fleste af os.

Nogle gange kan arbejdet komme til at fylde en anelse for meget (og det er nogle gange en underdrivelse).

Ikke desto mindre skal du se dit liv som en apotekervægt, hvor arbejdsliv og privatliv begge skal have vægt på.

Kommer vi mere vægt på den ene vægtskål, bliver der uligevægt.

Nu kan vi balancere vægten igen ved at komme vægt i den anden skål.

Men sådan reagerer vi ikke altid, hvis vi fx er stressede. Så har vi tendens til at putte mere på den allerede overfyldte skål, fordi det er den, der fylder i vores bevidsthed.

Derfor er mit (basale, men vigtige) tip til dig: Hold balancen. Og hvis arbejdslivet begynder at tage energi fra dit privatliv, så ved du, hvordan vægten fordeler sig – og så må du rette op.

 

Var Sisyfos glad for sit arbejde? 👀 / Hvad kan Sisyfos lære os om arbejdsglæde? 🤗

I græsk mytologi var Sisyfos dømt til at trille en stor sten op ad et bjerg. Men gang på gang triller stenen ned, lige når Sisyfos er ved at nå toppen.

Kort sagt: Et skridt frem og to tilbage.

Jeg kan selvfølgelig ikke spå om, hvorvidt den flotte udsigt, motionen eller den friske luft gjorde den kære Sisyfos glad for sit arbejde – men mit gæt er, at han må have følt, at arbejdet var forgæves. Uden resultater.

Og resultater er én af de parametre, der kan gøre dig glad for dit arbejde. Du kan nemlig opleve at føle succes og tydeligt se frugten af dit arbejde, når I arbejder med klare mål og en progression mod at nå dem.

Har dit job lidt for meget til fælles med sisyfosarbejde? Så vil jeg råde dig til at:

  • Snakke med din leder om, hvordan I får mere progression ind i dit job.
  • Selv sætte nogle faglige mål, så du har noget at arbejde frem mod.
  • Teame op med en kollega og lave en brainstorm over, hvordan I kan blive bedre til at måle på resultater og klappe hinanden på skulderen.

 

Ung kvinde læser i find arbejdsglæden
Testimonial Kurt Bennetsen

Kære leder – din adfærd smitter af på arbejdsglæden 🤗

Har du oplevet det?

Vi har vist alle prøvet det på et tidspunkt i vores arbejdsliv: At have en leder, vi havde det rigtig godt med. Og at have en leder, vi omvendt havde det rigtig skidt med.

Hvad var forskellen på, hvordan de to ledere håndterede deres ansvar?

En god leder:

  • Udviser tillid til sine medarbejdere.
  • Viser den rigtige vej ved selv at gå den.
  • Værdsætter medarbejderne for dem, de er.
  • Er fagligt og socialt kompetent.

Måske har du oplevet, at der var højere til loftet på arbejdspladsen med den gode leder? Det giver god mening. For hvis ledelsen er styret af mistillid, øget tilsyn og intern konkurrence, så kan det være svært ikke at lade sig påvirke af den stemning, som lederen sætter.

God ledelse er altså alfa og omega for, at der kan spredes arbejdsglæde til medarbejderne.

Hvem af lederne i dit arbejdsliv fortjener en hyldest for at sprede arbejdsglæde?

”Tinas foredrag er som en rutsjebanetur, hvor hun både tager os med omkring sit eget livs egne ups and downs. Ærligt, usentimentalt og i øjenhøjde. Der er ingen business bullshit eller navlebeskuende selvhjælpspladder. Der er til gengæld et ærligt og oprigtigt menneske, som deler ud af et livssyn og en taknemmelighed, der er formet af at have været født og opvokset lidt bagud på point på flere fronter og ud fra det have kæmpet sig frem til et godt sted i livet. Tina har skrevet bogen ”Find arbejdsglæden”, men den behøver ikke at være blevet væk for at få et boost ud af mødet med hende, og jeg vil nærmere betegne hende som rejsende i livsglæde”

Tino Pedersen, Chefredaktør, HR & Strategi, TV2 Nord

Scroll to Top