Det er altid vigtigt at kommunikere ud til dine medarbejdere (og omvendt til din leder).

Men Corona har gjort det ekstravigtigt at kommunikere sine behov, fordi der er så mange ubekendte, som bevidst eller ubevidst kan gå os på.

Måske er dine medarbejdere stressede, ensomme eller ramt af magtesløshed over situationen. I sådan en situation skal du huske at forsikre dem om, at de altid kan komme til dig med bekymringer og overvejelser.

Du kan måske allerede mærke på nogle i teamet, at de trækker sig fra fællesskabet eller bliver mutte. Dem kan du eventuelt tage en individuel snak med fx blot over telefonen for at sikre, at alt er, som det skal være, og om du kan gøre noget for at afhjælpe deres situation.

Men en god tommelfingerregel er, at når ydre omstændigheder påvirker arbejdspladsen, så skal du kommunikere meget tydeligere og oftere.

Under Corona har vi som mennesker især brug for at vide, hvem vi skal gå til med spørgsmål, og hvordan vi skal agere i de nye omstændigheder.

Derfor kan det fx give ro på, hvis du i plenum forklarer, hvordan teamet skal agere i de nye omstændigheder og siger: ”I de her Corona-tider må vi være bedre til at passe på hinanden, så sig endelig til, hvis I har brug for mig til en snak om løst og fast. Det er ikke et engangstilbud – min dør står altid åben”. Så har du fået kommunikeret, at du står klar til at vende både faglige og personlige bekymringer, hvis de skulle opstå.

Lav også gerne et opslag på jeres opslagstavle, jeres interne Facebook-side eller i jeres interne system, hvor du gengiver indholdet fra din snak i plenum. Så kan medarbejderne altid kigge på den i ro og mag, hvis de er i tvivl om detaljer eller ikke ved, hvordan de skal agere i en bestemt situation, hvor du ikke er til stede.

Medarbejderne har i sådan en situation ofte brug for tydelige afgrænsninger i forhold til arbejdets nye omstændigheder og en klar plan for kommandovejen.

Så står de mere stabilt, fordi de ikke arbejder ud i det uvisse, men er informerede og ved, hvad der skal ske, og hvem de skal gå til.

 

******

Læs mere om fx mit onlinekursus der ruster dine medarbejdere til mere glæde og balance i deres arbejdsliv.

 

Eller med i mine blogindlæg omkring dette emne.

 

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *