Undgå mistrivsel på arbejdspladsen
Dårlig ledelse er den største årsag til mistrivsel. Hvis vi vil undgå mistrivsel på arbejdspladsen, må vi derfor få italesat ledelsesstilen.
Teglkamp & Co. undersøgelse viser, at der er en klar sammenhæng mellem trivsel på arbejdet og sygefravær iflg. knapt 1000 deltagere. Det overrasker mig ikke.
Spørger man mere ind til det, får man virkelig syn for sagen; for meget arbejde, stress på jobbet, ingen struktur, og for lidt respekt fra lederen. Det gør, at otte ud af ti søger andet arbejde. Dermed får du en arbejdsstyrke, der bruger kræfter på at komme væk i stedet for at vækste i din virksomhed.
Så tænk ’frihed under ansvar’ med arbejdsopgaver dine ansatte selv kan tilpasse, nærvær og god dialog i din ledelsesstil, og trygt miljø mellem kollegaerne.
Undgå mistrivsel på arbejdspladsen ved som en start at tænke disse punkter ind:
-
Styrk samarbejdet internt på arbejdspladsen.
Er I ikke en offentlig arbejdsplads med et Samarbejdsudvalg, kan I styrke samarbejdet ved fx at se på de tværfaglige opgaver; fælles mål, fælles sprog og gensidig respekt til at skabe hyppig, præcis og rettidig kommunikation
-
Informere de ansatte
Giv i god tid besked om væsentlige forhold. Tænk på, om der er mulighed for måske blot en lille inddragelse. Tydeliggør hvorfor resten er op til dig som leder. Respekter og vis villighed i at bruge ansattes eventuelle forslag.
-
Brug feedbacken
Få en snak om det nødvendige i, at de ansatte også giver ledelse besked. Begge parter skal huske på, at informationerne ’fra gulvet’ også skal nå ledelsen. De ansattes vigtige oplysninger må ikke gå tabt.
-
Opdater personalepolitikken
Den giver måske ikke længere helt mening, hvis I ser på feedback fra de ansatte. Få en snak om og nedfæld retningslinjer for fx kompetenceudvikling, medarbejderudviklingssamtaler og lønpolitik.
-
Undervurder ikke betydningen af det psykiske arbejdsmiljø.
Din måde at håndtere problemer og konflikter smitter af på hele arbejdsmiljøet. Oplever du problemer med mistrivsel, kan du give dine ansatte redskaber til, hvordan de kan støtte op om et positivt og effektivt samarbejde.
Med online kurser fra Campbell.dk Skolen fremmer du sundhed og trivsel blandt dine medarbejdere. Din virksomhed vil mærke øget arbejdsglæde, overskud i hverdagen og medarbejdere med balance i livet. Kurserne er nemme, enkelte og hurtige at tilgå for enhver medarbejder.
Har I allerede nu lyst til at arbejde videre med dette emne, kan I straks komme i gang med mine Online Arbejdslystkurser