I min serie om, hvordan du forebygger stress og endda i samme omgang kan styrke dit immunforsvar, får du dette råd.

 

Ved du, hvad hudsult er?

 

Det er manglen på fysisk kontakt med andre mennesker.

 

Det har du måske især mærket til i den sidste tid, hvor vi har krammet meget mindre og måske ikke har haft nogen, vi kan være tæt på i hverdagen. I sådan en situation kan du opleve, at din krop reagerer negativt på manglen på fysisk kontakt med andre.

Hvad er det så, vi mangler, når vi ikke har fysisk kontakt med andre?

Når du krammer din ven, kollega eller din familie, frigives lykkehormonet oxytocin. Når du i en periode ikke har haft særlig meget fysisk kontakt, kan du begynde at mærke, at der ikke så ofte frigives lykkehormon, og det kan gøre dig trist.

 

 

Heldigvis behøver du ikke fare ud og kramme alle, du ser, for at frigive lykkehormonet. Der er mange andre ting, du kan gøre, som har samme effekt:

 

➡ Gå ud i solen. Solens stråler varmer ikke blot, de sikrer også, at vi får det livsnødvendige D-vitamin. Ved at opfylde depoterne af D-vitamin belønner din hjerne dig med lykkehormonet.

 

➡ Tag et karbad eller et langt brusebad. Det varme vand mod din hud giver samme effekt som et kram.

 

➡ Forkæl dig selv ved at smøre kroppen ind i en god bodylotion. Når du smører cremen ud, giver du dig selv den nødvendige kropskontakt. Så snyder du hjernen til at tro, at du får et kærligt kram.

 

➡ Kæl med dit kæledyr. Nærkontakt med de små, pelsede medlemmer af familien kan udløse præcis samme effekt som et kram fra et andet menneske. Hvorfor tror du, at ensomme damer har mange katte?

 

 

Du kan få et helt kursus med redskaber til at forebygge stress eller booke et foredrag med fokus på trivsel

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *