Kost

I min serie om, hvordan du forebygger stress og endda i samme omgang kan styrke dit immunforsvar, får du dette råd.

 

 

Forsøger du også modstå fredagskagen i kantinen – men uden held? 🍰

 

For jeg ved jo godt, at det kan være virkelig svært. Jeg har ofte siddet som den eneste ud af 20 kollegaer, der ikke spiste kage. Her var det virkelig essentielt altid at opveje fordelene kontra ulemperne ved at spise den kage. Det er vigtigt at minde dig selv om, hvor vigtigt det er med den gode kost, for at du trives optimalt.

 

Derudover er du nødt til at gøre det nemt for dig selv. Hav sunde snacks klar ved hånden, så du får fyldt dine depoter op med sunde ting, så du ikke fristes så let.

 

Så her kommer en gammel traver: Spis nu sundt og varieret 😉

 

Aha, tænker du så. Men der er mere i det end det!

 

Sørg for at:

🥕 Spise godt med grøntsager. De styrker nemlig immunforsvaret. Spis dem rå, kogte, stegte dampede, bagte, juicede eller blendede. Det vigtigste er, at du spiser dem! Så find ud af, hvordan du kan lide dem og spis løs. Du kan ikke få for mange grøntsager!

 

 

🍞 Undgå hvidt brød, hvid pasta, hvide ris og sukker. Det kommer nok heller ikke helt bag på dig. Men ved du hvorfor? Ud over at de ikke indeholder de vigtige kostfibre, så er der heller ikke rigtig andre næringsstoffer i. Når alt det grove sigtes fra under forarbejdningen, nupper du også lige de fleste vitaminer og mineraler med. Tilbage har du lettilgængelig stivelse, som i virkeligheden bare er sukker i lange kæder.

 

 

🥝 Lære hvilke fødevarer du ikke kan tåle. Og det er ikke kun i forhold til allergiske reaktioner. Ofte spiser vi noget, som vi ikke fordøjer optimalt i vores unikke tarmflora. Så hvis der er noget, som du altid føler dig tung, efter du har spist, så prøv om det ikke er bedre uden. Når din tarmflora er stresset, fordi den skal fordøje noget, den ikke så godt kan klare, så stresser det din krop.

 

 

💧 Drikke vand. Ja, vand er ikke bare væske. Vand er utrolig vigtigt for kroppens funktioner og især dine slimhinder. Et glas juice eller sodavand giver slet ikke samme effekt, og de indeholder ofte store mængder sukker.

 

 

 

Se de andre gode råd i serien eller book et foredrag med fokus på trivsel

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *