Søvn

I min serie om, hvordan du forebygger stress og endda i samme omgang kan styrke dit immunforsvar, kommer også dette råd til dig.

 

 

Ja, du har sikkert fået tudet ørerne fulde om det før.

 

Men en god og stabil nattesøvn er næsten et mirakelmiddel, og det er altså bevist på utallige måder af videnskaben. Når vi sover, renser hjernen sig selv for affaldsstoffer og heler eventuelle småskader fra overbelastning. Når vi kører os selv for hårdt, laver vi faktisk skade på vores egen hjerne.

 

Så næste gang du drøner derudaf på jobbet, så husk lige særlig godt på den gode søvn efterfølgende.

 

 

Vores tarme og immunforsvar arbejder også med at rense uhensigtsmæssige ting ud af kroppen i fred og ro, mens vi sover. Det er derfor, du sover mere, når du er syg. Sådan skaber kroppen mere energi til de vigtige funktioner i immunforsvaret.

 

 

Hvordan opnår du så den der gode, stabile nattesøvn?

 

✔ Det basale skal være på plads. Dit soveværelse må ikke være for varmt, og det skal være helt mørkt. Når der er mørkt, stimuleres søvnhormonerne, der får dig til at sove og drømme.

 

✔ Rutiner er vigtige. Sørg for at lave en fast rytme for, hvornår du går i seng og står op. Vi er vanemennesker, så når vi følger rutiner, slapper vi mere af og har nemmere ved at falde i søvn.

 

✔ Og så til den moderne syndebuk: Lys fra skærme. Lys af forskellige bølgelængder stimulerer forskellige søvnhormoner, og skærme ligner dagslys så meget, at det stimulerer de hormoner, der holder dig vågen. Derfor er det en god ide at slukke for tv, telefon, tablet og computerskærm, mindst 2 timer før du går i seng.

 

 

Du kan få et helt kursus med redskaber til at forebygge stress eller booke et foredrag med fokus på trivsel

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *