Dem, der tør gøre noget anderledes, VINDER
At finde glæden starter med DIG.
Personlig udvikling, selvudvikling, selvledelse og identitet er måske buzzwords i dagens Danmark. Men de taler også ind i tendens, der er vigtig at kende for dig: Nemlig at du ikke bare skal eksistere, men TRIVES.
Dit liv skal give mening og GLÆDE. Det skal det også for jeres kursister/elever og undervisningen på jeres folkeskole, efterskole eller højskole skulle gerne give dem netop det.
Og det kan du som booker sørge for, at de får mere af. Fx igennem eet af mine foredrag.
Foredraget har fokus på den enkelte, og hvad de selv kan gøre for at få mere mening og glæde ind i deres hverdag. Med mine øvelser og spørgsmål vil de begynde at overveje, hvad glæde betyder for dem.
Mine foredrag kan tilpasses alle aldersgrupper af elever men også til personalet.
Derfor ser du her anmeldelser fra en stor bredde af tidligere publikum fra folkeskoler, efterskoler og højskoler.
Vi har nemlig alle et fælles ønske for vores liv individuelt; at finde glæden også på regnvejrsdage.
Eksempler på motiverende foredrag!
Fra selvhad til selvkærlighed
Styrk glæden!
- Arbejdsglæde og social bæredygtighed på fremtidens arbejdsmarked (Specifikt til højskoleelever og medarbejdere)
Vi havde ikke blot fået en oplevelse, men i langt højere grad en indsigt i samfundsforhold
Foredraget var først og fremmest en ærlig og barsk livsfortælling. Tina formåede at holde skolens elevers opmærksomhed fanget i over 1,5 time. Den rå ærlighed krydret med fortællinger om hendes barske opvækst var på intet tidspunkt for tårepersende, men blev med en stor faglig indsigt sat i relation til det omgivende samfund.
Foredraget er historien om en kvinde, Tina selv, som er kommet ud på den anden side af en hård opvækst. En opvækst præget af meget alkohol fra faderens side, en mor der ikke viste følelser overfor Tina samt det, at vokse op med gigt. Kampen for at komme ud på den anden side blev ærligt skildret som en kamp, der har haft sine omkostninger.
Efter foredraget var spørgelysten stor blandt eleverne, som tydeligt var berørte. Vi havde ikke blot fået en oplevelse, men i langt højere grad en indsigt i samfundsforhold og familieforhold, en socialfaglig beskrivelse af, hvordan et barn oplever en barsk opvækst og redskaber til, at kæmpe sig ud af en svær situation.
Jeg kan varmt anbefale foredraget til efterskoler, højskoler og uddannelsessteder, som gerne vil sætte menneskelige relationer til debat.
D 1.juni 2016 holdt Tina M. Campbell foredrag ved en fællestime på Egmont Højskolen. Skolens 200 elever samt gæster udefra deltog i foredraget.
Børn og unge - evt. med særlig fokus på at stoppe vold og skabe mere selvsikkerhed
Uanset om du arbejder med børn, udsatte børn eller voksne, der har haft en barndom som udsatte børn, tilbyder jeg foredrag med konkrete værktøjer til den gode dialog. Værktøjer til at åbne kommunikationen og hjælpe barnet eller den voksne til at forstå, at volden er forkert, og de har ret til et liv uden.
Jeg har holdt denne type foredrag ved fx Brovst Skole og Egmont Højskole. Du finder her en video af Anne Tabors videoanmeldelse af mit foredrag på Brovst Skole.
Jeg er kendt for med glimt i øjet og sjove anekdoter at tilpasse mine foredrag for skoler til høj og lav – børn og voksne. Jeg anvender forskellige virkemidler, som er tilpasset publikums aldersgrupper.
Fx målrettet skolebørn i forskellige klassetrin.
Foredrag på Ringkøbing skole i anledningen af børnerettighedsdagen i 2016
I anledning af børnerettighedsdagen i 2016 var jeg forbi Ringkøbing skole for at holde foredrag for deres Mellemtrin og dernæst for deres Overbygning om børns rettigheder.
I den anledning havde skoleleder Margit Plougmann følgende kommentar og Viceskoleinspektøren fortæller om sin oplevelse i videoen ovenfor.
Margit anmelder:
Du havde en meget fin fornemmelse for dit publikum
Det var en stærk og autentisk oplevelse at høre din fortælling! Dine foredrag var sammen med resten af dagens program med til, at eleverne på Ringkøbing Skole ikke bare fik en god oplevelse – men også god læring og fokus på at stoppe vold og individets rettigheder. Du havde en meget fin fornemmelse for aldersforskellen på de to hold og dermed også måden, hvorpå man når den enkelte.
Vesterbølle Efterskole, 2023
Vesterbølle Efterskole, 2020
Undervisningsrelevante emner
Jeg tilbyder foredrag for de mellemste og større klasser og på gymnasieniveau med emner som mobning og mønsterbrydning til brug i forbindelse med projekter eller opgaver om emnet.
Hvordan bliver man mønsterbryder og hvad vil det sige, at være mønsterbryder? Hvad er den negative sociale arv og hvad skal der til, for at du kan bryde ud af den? Hvem kan hjælpe dig med at bryde ud af den?
Hvilke konsekvenser har mobning? Hvordan håndterer du at blive mobbet eller at se andre blive mobbet? Hvem kan hjælpe dig, hvis du oplever mobning?
Oplæg til debat om det at være udsat
Hvad vil det sige at være udsat og hvad betyder begrebet mælkebøttebarn? Udsatte børn der kæmper sig igennem trange kår, i dårligt forældremiljø uden voksenstøtte med usikkerhed, vold, druk osv., men bryder frem til trods – som mælkebøtten. Ja, det er også mig. Jeg blomstrer nu, og det er det, begrebet mælkebøttebarn dækker over.
Hvordan går du fra udsat til iværksætter?, kunne også være et emne. Hvordan lærer du at blomstre mod alle odds? I min fortælling fokuserer jeg på at finde værdighed og livsglæde, troen og håbet på, at også jeg fortjener respekt. Mit handicap er hele tiden lige under overfladen som en del af mit liv, mens alt muligt andet fylder langt mere i hverdagen.
Oplæget kan handle om den gode dialog mellem borger og kommune, den urokkelige tro, behandlersamspil for mælkebøttebørn og kronisk syge, den urørlige livsgnist, livskvalitet kontra handicap, fleksjobber, mælkebøttebørn, pårørende til ADHD, folk med handicap, livet med HIV smitte, mor til for tidligt fødte børn, forældre med handicap, hjælperordning, arbejdsgiver-arbejdstager samspil, børn med handicap, barn af invalid, psykisk syg, alkoholmisbruger og voldelig. Ja, mine emner dækker bredt. Derfor får det store publikum meget for pengene, da jeg nemt kan skrue op og ned for emnerne, så de matcher tilhørerne.
Handlingsrettet foredrag med fokus på eleverne.
d. 4 september 2017 bragte Kristeligt Dagblad en artikel om, at det burde være lovpligtigt, at undervise børn i deres rettigheder. Artiklen kan læses her.
“Børn er afhængige af, at nogen fortæller dem, hvad der er rigtigt og forkert. Og man bør gå tidligt i gang, for det gælder også for børn i børnehavealderen, at de ikke reagerer, hvis de ikke ved, at noget er forkert, men tror, at sådan er livet” citat fra artiklen af Kuno Sørensen, psykolog i Red barnet.
Det kan jeg kun give ham ret i. Da jeg var barn vidste jeg ikke, at vold ikke var normalt. Jeg var heller ikke klar over, at det var forkert. Jeg lærte at stille min voldelige far tilfreds, så jeg ikke fik tæsk. Jeg blev den lille voksne, der hjalp min syge mor. Min børnegigt trådte i baggrunden, så jeg kunne matche mine forældres behov. Da det gik op for mig, at den vold jeg oplevede var forkert, vidste jeg ikke, hvem jeg skulle sige det til.
Jeg fortæller, hvem du som barn eller ung kan gå til og hvordan. (Selvfølgelig tilrettet den aldersgruppe der er tale om.) Hvad gør du, hvis du selv eller en kammerat oplever vold eller andre overgreb i hjemmet, har en forælder der drikker eller er psykisk syg? Hvad er vold og overgreb? Det kommer vi også igennem, så du lærer, hvad der er forkert. Der er fokus på dine rettigheder som barn eller ung.
Det er vigtigt, at svigt stoppes så hurtigt som muligt, da det får konsekvenser langt ind i dit voksne liv. De konsekvenser fortæller jeg også om. Gennem forskellige virkemidler i foredraget opfordrer jeg eleverne til at åbne op, hvis de oplever vold eller overgreb i hjemmet og søge den hjælp, de har brug for.