fbpx

Hvordan kan du håndtere stress hos din ansat?

Hvordan vidste du, hvordan du skulle håndtere min stress dengang?

Sådan spurgte en lettet medarbejder mig, da han var vendt tilbage efter en meget lang periode med stress.

For mig var det et ret spøjst, at han så det som en nem håndtering. For jeg husker nemlig den periode som totalt kaos. Jeg var meget overrasket over hans stresssygemelding, for vi havde det ærligt talt meget stille og roligt med alle vores opgaver.

Det var ikke engang sådan, at vi havde haft en meget presset periode. Så havde det jo ikke været overraskende at opleve stresssymptomer, da der endelig kom ro på.

Det sker jo ellers tit.

Jeg husker perioden med hans sygemelding som ret forstyrret. For som arbejdsleder er der bare aldrig noget godt tidspunkt for lange sygemeldinger blandt ens ansatte.

Kender du det?

Det der redede min situation dengang var, at jeg havde redskaberne liggende klar. På den måde havde jeg også en præcis plan til, hvordan han kunne starte roligt op igen, når han havde fået styr på de private ting, der viste sig at slå ham helt ud.

Rent faktisk så slog jeg bare op i min egen bog Find arbejdsglæden, hvor jeg netop har et helt kapitel omkring stressproblematikker.

Det er bare superpraktisk at have redskaberne klar, hvis uheldet skulle være ude.

Derfor deler jeg her lidt tanker til at forberede dig, hvis du også pludselig står med stressramt ansat.

 

Når man som leder eller kollega bemærker, at en medarbejder viser tegn på stress, er det vigtigt at tage situationen seriøst og tage handling for at hjælpe medarbejderen.

Her er nogle trin, man kan følge:

  1. Identificer årsagen til stress: Find ud af, hvad der forårsager stress hos medarbejderen. Spørg åbent og ærligt, hvordan han eller hun har det og om der er noget specifikt, der påvirker dem.
  2. Skab en støttende og åben arbejdskultur: Vis medarbejderen, at du tager situationen seriøst, og skab et miljø, hvor det er acceptabelt at tale om stress og følelser på arbejdspladsen.
  3. Tilbyd hjælp og støtte: Giv medarbejderen mulighed for at tale med en professionel terapeut eller rådgiver, hvis det er nødvendigt. Lav en liste over tilgængelige ressourcer til hjælp med stress og del dem med medarbejderen.
  4. Tilpas arbejdsbyrden: Hvis medarbejderens stress skyldes en overvældende arbejdsbyrde, så tilpas arbejdsopgaverne og skab realistiske mål og deadlines.
  5. Hold kontakt: Hold jævnligt kontakt med medarbejderen og vis interesse for hans eller hendes velbefindende. Det er vigtigt, at medarbejderen føler sig støttet og værdsat.
  6. Følg op: Når medarbejderen har modtaget hjælp og støtte, så følg op på, hvordan det går og se om der er behov for yderligere støtte.

Det er vigtigt at huske på, at stress er en alvorlig tilstand, som kan have langvarige konsekvenser, hvis den ikke bliver håndteret ordentligt. Ved at tage handling og støtte medarbejderen kan man bidrage til at skabe et sundt og produktivt arbejdsmiljø for alle

 

Katja Christiansen, drift koordinator Tivoli KBH: 

Tina Marie-Louise Campbell har formået at skrive en bog, hvor man som læser gennem hele bogen, føler sig inkluderet og vigtig for arbejdsmarkedet lige meget, hvilke udfordringer man måtte have.

Fra start til slut holder Tina læseren i hånden og giver opmuntrende ord, som efterlader en med følelsen af at være inkluderet og vigtig for arbejdsmarkedet. Tinas venlige og direkte ord fylder en med gå-på-mod, og er den forstående samt imødekommende person jeg selv manglede, da jeg befandt mig i en for mig uoverskuelig situation.

Sproget er let og ligetil, hvilket gør bogen let at læse og er lige så let at arbejde med. Ligesom sproget er bogens øvelser simple og håndgribelige, men det gør ikke udbyttet af dem mindre – snare tværtimod. Øvelserne har været en god hjælp for mig til at identificere hvilke områder, jeg skal give lidt ekstra opmærksomhed for at højne min arbejdsglæde – og giver gode bud på, hvordan dette kan gøres.

Tina har klart overvidst mig om, at der er en plads til alle, hvis bare vi alle gentænker arbejdsmarkedet en lille smule.

En helt igennem gennemtænkt bog, som jeg vil anbefale både arbejdsgiver og arbejdssøgende at læse.

 

Scroll to Top