fbpx

Syv faktorer der forhindrer sygefravær og skaber arbejdsglæde

Sygefravær kan være en udfordring for enhver organisation. Det påvirker produktiviteten, arbejdsmiljøet og medarbejdernes trivsel. Som leder er det afgørende at finde måder at forhindre sygefravær og samtidig skabe arbejdsglæde blandt dine medarbejdere. En effektiv tilgang til dette er at implementere de syv faktorer fra Krifas Videnscenter for arbejdslyst som en tjekliste for din ledelsespraksis.

Mening

Du skal sørge for, at dine medarbejderes opgaver giver mening. Hvis ikke de kan se, hvordan opgaven bidrager til, at I kommer nærmere hovedmålet, så er de ikke glade for at lave den. Du kender det godt ikk’?

Du skal arkivere noget i et nyt arkivsystem, fordi en eller anden chef fik en god idé til et nyt system IGEN, og det er altså kun et år siden, du sidst brugte to uger på at arkivere det hele i et nyt system. Det føles som spild af tid.

Sørg for at medarbejderne kan se, hvordan det hele hænger sammen. Hvordan hver enkelt opgave giver mening i sig selv og fremmer hovedmålet.

Mestring

Sørg for at dine medarbejdere får de kurser, de mangler eller på anden måde opkvalificeres til at udføre de opgaver, de har ansvaret for.  Det kan godt være en udgift at sende en medarbejder på kursus. Men det kan gøre alverden for arbejdsglæden hos medarbejderen og dermed i hele afdelingen/virksomheden. En umotiveret og træt eller uoplagt medarbejder påvirker kollegaerne.

Medbestemmelse

Lad din medarbejder selv planlægge og prioritere sine opgaver inden for en udstukket tidsramme. Vær lydhør overfor om der er arbejdsopgaver en medarbejder meget gerne vil have eller bare slet ikke kan fordrage. Har du fx to medarbejdere med samme typer opgaver, som begge hader en bestemt opgave, så snak med dem om, hvordan I bedst fordeler opgaven, så de ikke føler, at den er alt for træls. Skal de dele den, så de hver anden uge har den? Skal den lægges ind i et fast skema mandag morgen, så den er overstået og resten af ugen er fredet?

Kolleger

Sørg for at dine medarbejdere har et godt forhold til hinanden. Dvs. hvis der opstår splid og hvisken i krogene, skal du tage det alvorligt og gribe ind. Tag en samtale med de involverede medarbejdere hver for sig og sammen, så misforståelser kan udryddes og problemer kan snakkes igennem. Det er vigtigt, at der findes en løsning på et problem i den proces.

Balance

Det er vigtigt, at dine medarbejdere oplever, at der er balance mellem den tid de har til opgaverne og opgavernes omfang. Det kan være en rigtig god idé at inddrage medarbejderne i vurderingen af hvor lang tid, opgaver tager. Hvis det er en ny opgave, som kræver ny viden, skal der forud for opgavens begyndelse sættes tid af til, at den viden kan indhentes. Er det en rutineopgave, som en ny medarbejder skal udføre, skal der også sættes mere tid af end hvis Gerda, der har gjort det hver dag i 15 år, skal lave den.

Tina foran tavle med Trendkort

Resultater

Dine medarbejdere skal kunne se resultatet af de opgaver, de udfører. I nogle brancher laver man en lille del af et større hele, men man ser faktisk aldrig det færdige produkt. Her er det vigtigt at give medarbejderen en tour i produktionen så at sige. På den måde kan de se, hvordan alle de små dele samles til et færdigt produkt. Det gælder også, når du udvikler software eller coachingkurser online. En medarbejder der kender hele produktet godt, forstår sammenhængen og ved hvordan deres brik passer i puslespillet.

Ledelsen

Du har ansvaret for, at dine medarbejdere stoler på dig. Du skal vise dem, at du stoler på dem, og at du værdsætter dem.

At implementere disse syv faktorer som en tjekliste for din ledelsespraksis kan hjælpe med at forhindre sygefravær og skabe en arbejdsplads, hvor medarbejderne trives og er glade for at komme på arbejde hver dag. En sund og glad arbejdsstyrke er nøglen til langvarig succes for enhver organisation. Så gå i gang med at arbejde på disse faktorer og se, hvordan det kan forvandle din arbejdsplads til et sted med høj arbejdsglæde og lavt sygefravær.

Scroll to Top